‘Buddha felé / tanítás /’ kategória archívuma

BUDDHA DHAMMA SZANGHA

Amikor az emberek azt kérdezik: Mit kell tennünk ahhoz, hogy buddhisták legyünk?”, akkor azt feleljük, hogy menedéket veszünk a Buddhában, a Dhammában, a Szanghában, és hogy ezt megtegyük elrecitálunk egy páli(1) formulát:

Buddham szaranam gaccshámi (A Buddhához fordulok menedékért)
Dhammam szaranam gaccshámi (A Dhammához fordulok menedékért)

Szangham szaranam gaccshámi (A Szanghához fordulok menedékért)


Amint többet és többet gyakorolunk és elkezdjük felismerni a buddhista tanítások mélységét, igazi élvezetté válnak e
menedékvételek, és csupán e recitálások is építően hatnak a tudatra.
Tizenhat év szerzetesi életforma után még mindig szívesen kántálom, hogy Buddham szaranam gaccshámi”, sőt tulajdonképpen jobban szeretem, mint tizenöt évvel ezelőtt, mert annak idején valójában semmit sem jelentett ez számomra, csak azért kántáltam, mert kötelező volt, mint a tradíció része.
A Buddhában való menedékvétel pusztán a szavak szintjén nem jelenti azt, hogy menedéket vennél bármiben is, egy papagájt is meg lehet tanítani arra, hogy azt mondja: Buddham szaranam gaccshámi”, és ez talán ugyanazt jelentené a papagájnak is, mint sok buddhistának.
E szavak elmélkedésre valók, arra, hogy szemügyre vegyük őket, és ténylegesen megvizsgáljuk a jelentésüket: mit jelent a menedék”, mit jelent a Buddha”? Amikor azt mondjuk: “Menedéket veszek a Buddhában”, akkor mit értünk ez alatt?
Hogyan használhatjuk ezt úgy, hogy ez ne csak értelmetlen szótagok ismétlése legyen, hanem valami olyasmi, ami valóban segít észben tartani a Buddha ösvényét, irányt mutat és megerősíti odaadásunkat, figyelmünket ezen ösvény irányában?

A Buddha szó egy nagyszerű szó, azt jelenti: Az, aki ismeri a dolgokat”, és az első menedékvétel a Buddhában történik, mint a bölcsesség megszemélyesítőjében. Mivel a személytelen bölcsesség túl absztraktnak tűnik számunkra, ezért nem tudunk felfogni egy test és lélek nélküli bölcsességet, és mivel a bölcsesség mindig úgy tűnik rendelkezik személyes minőséggel, ezért nagyon hasznos Buddhát ennek szimbólumaként használni.

Ácsán Szumédhó tanításai

* Jegyzetek *

(1) páli – a délkelet-ázsiai buddhizmus, a théraváda hivatalos nyelve. A szanszkrit nyelv közeli rokona.

a

Kategória